Σελίδες

Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

Στις αντιδραστικές ανατροπές στην εκπαίδευση που έρχονται, να απαντήσουμε με την πάλη μας



Απανωτές είναι οι επίσημες διαρροές των συμπερασμάτων της περίφημης «επιτροπής εθνικού διαλόγου για την παιδεία». Σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεσή της, προωθούνται ανατροπές μεγάλης κλίμακας που θα φέρουν τα πάνω κάτω στα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς. Βέβαια, η κυβέρνηση, κατά δήλωσή της, περιμένει την ανανεωμένη κακόφημη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ για να νομοθετήσει συνολικά. Όμως, είναι πιθανό για μια σειρά μέτρα που έχει κατασταλάξει και επείγουν, να νομοθετήσει πιο γρήγορα. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση πιθανό να δεθεί κατά προτεραιότητα στο κρεβάτι του Προκρούστη.
Ο αγώνας των  εκπαιδευτικών, κύρια των αναπληρωτών, για να μην περάσει η νέα διάταξη προσλήψεων του υπουργείου Παιδείας, ανάγκασε την κυβέρνηση να ελιχθεί , διατηρώντας για άλλη μια χρονιά το ίδιο  σύστημα προσλήψεων, αλλά υλοποιώντας το στόχο για πολύ λιγότερες προσλήψεις μέσα απ’ τα νέα προγράμματα του Δημοτικού, τις συγχωνεύσεως των νηπιαγωγείων και …ότι άλλο προκύψει  το επόμενο διάστημα. Και το υλοποιεί με απλή Υπουργική απόφαση. Τουλάχιστον πάνω από 4000 αναπληρωτές θα μείνουν έξω απ’ την Αθμια την επόμενη σχολική χρονιά. Πληθαίνουν οι λόγοι που πρέπει να συνεχίσουν και να εντείνουν οι εκπαιδευτικοί (αναπληρωτές και μόνιμοι) τον αγώνα τους για μαζικούς διορισμούς.
Με τα μέτρα που σχεδιάζονται, η κυβέρνηση θέλει να πετύχει τους παρακάτω βασικούς στόχους:
  • Να μειώσει δραστικά το κόστος λειτουργίας της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και προς όλες τις κατευθύνσεις. Να μειώσει το εκπαιδευτικό προσωπικό. Να μετακυλήσει σημαντικό μέρος της λειτουργίας των σχολείων στους γονείς. Τονίζει ανερυθρίαστα πως οι αλλαγές στις οποίες θα προχωρήσει, λαμβάνουν υπόψη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας και ζητά και από τους μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς να λειτουργήσουν σε αυτό το πλαίσιο.
  • Να ελέγξει τη ροή το μαθητών προς τις ανώτερες βαθμίδες. Σχεδιάζει σχολείο για λίγους κι εκλεκτούς. Έτσι, όχι μόνο το Πανεπιστήμιο αλλά και το Λύκειο προορίζεται για λιγότερους.
  • Να ελαστικοποιήσει ακόμη περισσότερο τις εργασιακές σχέσεις. Ο έλεγχος-πειθάρχηση των εκπαιδευτικών που είναι διακηρυγμένος στόχος του συστήματος, έρχεται με πιο επιθετικό πλαίσιο.
Η κυβέρνηση φαίνεται να δυσκολεύεται σε αυτή τη φάση να ντύσει με ένα καλό αφήγημα τα νομοθετήματα που ετοιμάζει. Συχνά καταφεύγει στις προτάσεις που κατά καιρούς έχουν καταθέσει μια σειρά παρατάξεις του εκπαιδευτικού χώρου. Έτσι, πχ η πρόταση για «αναβάθμιση των συλλόγων διδασκόντων που θα πρέπει να συνεδριάζουν τακτικά για να καθορίζουν την εκπαιδευτική πολιτική του σχολείου» δεν είναι τίποτε άλλο στην εφαρμογή της, παρά μεταφορά των ευθυνών στις πλάτες των εκπαιδευτικών, επισήμανση της υποχρέωσης που έχουν ως κρατικοί υπάλληλοι να λειτουργούν σύμφωνα με τις υποδείξεις των ανωτέρων τους και εντατικοποίηση της δουλειάς τους.
Ένας βραχνάς που έχουν οι κυβερνήσεις κάθε χρόνο είναι να καλύψουν τα χιλιάδες εκπαιδευτικά κενά. Φέτος, κατά δήλωση του υπουργείου, αν και έγιναν περίπου 22000 προσλήψεις αναπληρωτών και περίπου 3500 κενά παραμένουν ακόμα ακάλυπτα. Είναι φανερό πως θέλουν να λύσουν αυτό το θέμα των κενών αλλάζοντας τον σχολικό χάρτη ώστε τα σχολεία να λειτουργούν με το υπάρχον μόνιμο προσωπικό, εννοείται πιο ευέλικτο εργασιακά. Όταν λένε «να περιοριστεί η εναλλαγή του προσωπικού» εννοούν απλά πως δεν χωρούν άλλοι εκπαιδευτικοί στο σχολείο που ετοιμάζουν. Οι μόνιμοι διορισμοί αποκλείονται από τους «θεσμούς» και οι προσλήψεις αναπληρωτών θα πρέπει να είναι ελάχιστες. Επειδή τα περισσότερα κενά παρατηρούνται κάθε χρόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο πέλεκυς πέφτει βαρύς πάνω της.
Στα νηπιαγωγεία το υπουργείο θέλει να θέσει σε εφαρμογή από τον Ιούνιο τη «δημιουργία πολυθέσιων νηπιαγωγείων» και κάνει σαφές πως θα προχωρήσει στη θέσπιση του ελάχιστου αριθμού νηπίων που απαιτείται για τη λειτουργία νηπιαγωγείων στα 14 από 7 που ήταν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Πάνω από χίλια νηπιαγωγεία δεν έχουν αυτή την προϋπόθεση για να λειτουργούν ενώ πολλά άλλα απειλούνται με συγχώνευση. Μπορεί σε πρώτη φάση να μην βάλει λουκέτο σε όλα, όμως χιλιάδες οργανικές θέσεις νηπιαγωγών θα βρεθούν στον αέρα και θα μειωθούν στο ελάχιστο οι προσλήψεις αναπληρωτών.
Στα δημοτικά καταργεί τα σχολεία διευρυμένου ωραρίου. Αίνιγμα παραμένει η λειτουργία του κλασικού ολοήμερου μέχρι τις 4μμ. Ξεκαθαρίζεται, όμως, πως δε θα υπάρχει πια υπεύθυνος δάσκαλος ολοήμερου, αλλά θα ανατίθεται ο ρόλος εκ περιτροπής στους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Ταυτόχρονα ανακοινώνεται πως θα μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας μιας σειράς μαθημάτων. Με αυτούς τους τρόπους χιλιάδες εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που εργάζονταν στα πλαίσια των σχολείων διευρυμένου ωραρίου δεν πρόκειται να ξαναεργαστούν αφού το έργο τους καλούνται να το καλύψουν οι δάσκαλοι (ΠΕ70). Θα προκύψουν υπεραριθμίες, οργανικές θέσεις θα μείνουν στον αέρα και η ελαστικοποίηση της εργασίας θα γίνει κανόνας και για τους μόνιμους και θα παραταθεί η παραμονή των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Εννοείται πως η αύξηση του διδακτικού ωραρίου παραμένει πάντα στο τραπέζι του «διαλόγου» τους.
Σχεδιάζουν τη ενοποίηση των μαθημάτων σε όλες τις βαθμίδες άρα τη μείωση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών που έχουν ανάγκη. Στην Τεχνική εκπαίδευση γίνεται λόγος για μείωση των ειδικοτήτων στο 1/3 των σημερινών. Προγραμματίζουν την αύξηση της διάρκειας της διδακτικής ώρας και λιγότερα διαλείμματα. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομούν εκπαιδευτικούς και εξαντλούν μαθητές. Έγνοια τους, «να βγει» η σχολική μέρα όπως όπως.
Ήδη έχει αλλάξει το πλαίσιο λειτουργίας των τμημάτων ένταξης και παραμένει αδιευκρίνιστο πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν. Οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής ζουν στην ανασφάλεια και δεν γνωρίζουν τι θα κάνουν από τη νέα σχολική χρονιά. Όσο για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, στο όνομα της ένταξης, αποβάλλονται από τη σχολική διαδικασία.
Η καθιέρωση του τετράχρονου Γυμνασίου και του δίχρονου Λυκείου έχει ως στόχο να βάλει τρικλοποδιά στην πορεία των μαθητών προς τα πάνω. Έρχεται νέα αναμόρφωση της Τεχνικής ως σχολείο για αυτούς που δε θα προχωρήσουν. Η μαθητεία συζητείται σε ακόμη πιο αντιδραστικό πλαίσιο.
Η κατηγοριοποίηση και ο ανταγωνισμός των σχολείων προσπαθεί να καλλιεργηθεί με διάφορους τρόπους. Τα αναλυτικά προγράμματα που πρέπει να προσαρμόζονται στις τοπικές ανάγκες και η σύνδεση με τις δραστηριότητες των Δήμων κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση. Οι τσέπες των γονιών καλούνται να εμπλακούν ακόμη πιο αποφασιστικά στη λειτουργία στου σχολείου.
Η αξιολόγηση, η αυτοαξιολόγηση και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολείου επανέρχονται αποφασιστικά. Η κυβέρνηση φαίνεται πως ετοιμάζεται, αφού συμφωνήσει με τους «απ’ έξω», σε κατά μέτωπο επίθεση στην εκπαίδευση. Μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί καθώς και οι μαθητές θα βρεθούν αντιμέτωποι με αντιδραστικά μέτρα και με ανατροπές στη ζωή τους.
                                                                                                                                                                
Ο κλάδος των εκπαιδευτικών, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, πρέπει να συζητήσει σε έκτακτες γενικές συνελεύσεις την εβδομάδα μετά τις διακοπές του Πάσχα και να πάρει αποφάσεις αγώνα. Με όπλο την ενότητα του κλάδου των εκπαιδευτικών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και με την αγωνιστική εμπειρία που έχει συσσωρεύσει, μπορεί και πρέπει να απαντήσει στη λαίλαπα.
Είναι αναγκαίο όσο ποτέ η συγκρότηση κοινού μετώπου εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών.

Ενάντια στην πολιτική ΕΕ-ΟΟΣΑ-κυβέρνησης που επιτίθεται στα δικαιώματα στις σπουδές και στη δουλειά. Ενάντια στους ταξικούς φραγμούς.
Μόνιμη σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους.
ΜΑΖΙΚΟΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

 Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου