Σελίδες

Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2017

Οι μαθητές σε καταλήψεις. Αδυναμίες και αγωνιστικά καθήκοντα που ανακύπτουν

Δημοσιεύτηκε στην Προλεταριακή Σημαία φυλ. 811, στις 28/10/2017


Η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ έχει ήδη αρχίσει να βιώνεται και στα σχολεία από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Οι υποσχέσεις του υπουργείου για «σχολεία χωρίς κενά» και για την ενδεχόμενη «κατάργηση πανελληνίων» αποδείχτηκαν κούφια λόγια του αέρα. Η πολιτική επιβολής ισχυρών ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση, με τα παιδιά των εργατικών λαϊκών στρωμάτων στο στόχαστρο, έχει αρχίσει να ξεδιπλώνεται από τις ίδιες τις δηλώσεις του υπουργείου. Ήδη μας επιβεβαιώνουν ότι βρίσκονται στην κατεύθυνση πολλαπλασιασμού των εξετάσεων στο Λύκειο. Μας ενημερώνουν για τη μετατροπή της Γ' Λυκείου σε «προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», όπου οι μαθητές θα βρίσκονται από την αρχή της χρονιάς σε εξεταστικό πυρετό πανελληνίων εξετάσεων δυο φορές τον χρόνο. Αυτές οι εξαγγελίες Γαβρόγλου επιβεβαιώνουν τα σχέδια της κυβέρνησης για το χτίσιμο ενός Λυκείου-εξεταστικού κάτεργου, όπου θα επιτυγχάνεται με το βέλτιστο τρόπο το μαζικό πέταγμα μαθητών, των οποίων οι οικογένειες οδηγούνται βίαια στη φτωχοποίηση.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ, πιστή στην υπηρέτηση των αντιλαϊκών κατευθύνσεων των ιμπεριαλιστών, δε θα μπορούσε παρά να βάλει σε εφαρμογή όλο το πλαίσιο των αντιδραστικών κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση. Προχωρά μάλιστα σε ασφυχτικό πλαίσιο ελέγχου εφαρμογής αυτών των κατευθύνσεων με την επίσκεψη κλιμακίων του ΟΟΣΑ στα σχολεία, για να δρομολογηθεί η εφαρμογή αυτών των απαιτήσεων. Το κλείσιμο και η συγχώνευση σχολείων ήδη προβλέπεται από αυτές τις κατευθύνσεις, το οποίο φυσικά συμβαδίζει και με την απαίτηση μείωσης του αριθμού των μαθητών. Την ίδια στιγμή, οι μαθητές στοιβάζονται υπό άθλιες συνθήκες σε ανεπαρκείς εγκαταστάσεις με πολυπληθείς τάξεις. Αξίζει να σημειωθεί πως μαθητές σε Λύκειο στον Ασπρόπυργο προχώρησαν σε πενθήμερη κατάληψη και διαδήλωση στο δημαρχείο, με κύριο αίτημα την αντιμετώπιση του ζητήματος των ανεπαρκών εγκαταστάσεων για έναν τεράστιο αριθμό μαθητών και το χτίσιμο ενός νέου σχολείου. Ο δήμος και η διεύθυνση κατάφεραν να κατευνάσουν την οργή των μαθητών, χωρίς να δώσουν ουσιαστική απάντηση στα αιτήματά τους.
Ταυτόχρονα, μια άλλη κύρια απαίτηση των ιμπεριαλιστών, η εφαρμογή της μαθητείας και η υπερεκμετάλλευση του δυναμικού των μαθητών, είναι πλέον δεδομένη για την τελευταία τάξη του ΕΠΑΛ. Δεν είναι λίγα επίσης τα ΕΠΑΛ τα οποία λειτουργούν με τους χειρότερους όρους στα πλαίσια μείωσης καθηγητών και ειδικοτήτων. Ορισμένα ΕΠΑΛ έχουν προχωρήσει από την αρχή της χρονιάς σε καταλήψεις και θέτουν τα υπαρκτά αυτά ζητήματα. Σε καταλήψεις έχουν προχωρήσει και ορισμένα Λύκεια και Γυμνάσια στη βάση των κενών και των ελλείψεων που παρατηρούνται στα εκάστοτε σχολεία. Με κύριο αίτημα την αντιμετώπιση της ηχηρής έλλειψης καθηγητών, προχώρησαν σε καταλήψεις και πολλά σχολεία στην Κρήτη.

Πρέπει να σημειώσουμε όμως εδώ, πως οι αγωνιστικές αυτές δράσεις των μαθητών και οι καταλήψεις που παρατηρούνται σποραδικά σε όλη τη χώρα, παρουσιάζουν κάποια χαρακτηριστικά που πρέπει να τα αναγνωρίσουμε. Παρά τη ζωντάνια, την αγωνιστικότητα και την ενστικτώδη οργή αυτού του δυναμικού στην κατάσταση του εργασιακού και κοινωνικού μεσαίωνα που επιβάλλεται, υπάρχουν πολλαπλές αδυναμίες στην κίνησή του. Οι δράσεις και οι καταλήψεις των μαθητών από την αρχή της χρονιάς δείχνουν να εγκλωβίζονται στο στενό πλαίσιο ζητημάτων και κενών που ανακύπτουν στο κάθε σχολείο ξεχωριστά. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιο δείγμα συντονισμού αυτών των καταλήψεων και αντίστασης στη βάση κάποιου κεντρικού και αναγκαίου στόχου πάλης για τα δικαιώματα των μαθητών συνολικά. Η αντίσταση απέναντι στα σχέδια Γαβρόγλου και στην πολιτική επιβολής ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση ελάχιστα μπαίνει στα αιτήματα των μαθητών. Αναδεικνύεται έντονα η απουσία συζήτησης, ενημέρωσης και κατανόησης πάνω στα σχέδια της κυβέρνησης. Σε αυτό ρόλο έχουν παίξει και οι αποπροσανατολιστικές κινήσεις του υπουργείου και οι προσπάθειές του να εφησυχάσει τους μαθητές με επικοινωνιακά παιχνίδια.

Στη βάση αυτής της αποσυγκρότησης του κινήματος, πραγματοποιούνται καταλήψεις από μικρές ομάδες μαθητών, με απουσία στόχου πάλης και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια συνέλευση ή να έχουν εμπλακεί μαθητικά όργανα σε αυτή τη διαδικασία. Επιπλέον, η απουσία κινήματος του λαού και της νεολαίας έχει δώσει χώρο ακόμα και στα σχολεία να εκφράζονται επικίνδυνες απόψεις και στάσεις έξω και ενάντια στο κίνημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κατάληψη που έγινε από φασιστικά στοιχεία στο 2ο Λύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης, με αφορμή την τροπολογία που θέλει να περάσει η κυβέρνηση για την παραχώρηση δικαιωμάτων στην «Τουρκική Ένωση Ξάνθης»! Δε λείπουν επίσης οι λογικές εκτόνωσης και οι επιθέσεις σε μαθητικές καταλήψεις, όπως έγινε από εξωσχολικούς στο 3ο ΓΕΛ Π. Φαλήρου.


Είναι, λοιπόν, αναγκαία η αγωνιστική ενεργοποίηση των μαθητών σε οργανωμένη και πολιτική βάση. Αυτό τον ρόλο πρέπει να αναλάβουν τα μαθητικά όργανα. Η συζήτηση, η ενημέρωση και η αντίσταση απέναντι στην πολιτική της κυβέρνησης στην εκπαίδευση και στα επικείμενα μέτρα είναι ουσιαστική ανάγκη της περιόδου, για να μην περάσει ο οδοστρωτήρας που ετοιμάζουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου