Σελίδες

Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Για τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης

 

Εισαγωγικά

Ο ρόλος των καθηγητών Ειδικής Αγωγής (Ε.Α.) που παρέχουν Παράλληλη Στήριξη (Π.Σ.) σε μαθητές που φοιτούν σε σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης (Γ.Ε.) και παρουσιάζουν κάποια Αναπηρία, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.) ή Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (Ε.Ε.Α.)κατά τις ενδοσχολικές εξετάσεις αφορά στην:

-          παροχή όποιας πιθανής επεξήγησης/διευκρίνισης χρειαστεί ο μαθητής/ριαπου λαμβάνει Π.Σ. κατά την παράδοση των θεμάτων από τον συνάδελφο/ισσα– εισηγητή/ια της Γ.Ε.

-          όποια βοήθεια λειτουργικού χαρακτήρα είναι αναγκαία κατά τη διάρκειά της γραπτής εξέτασης

-          επιτέλεσηρόλου «γέφυρας επικοινωνίας» μεταξύ καθηγητή–εξεταστή και μαθητή κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης (όπου προβλέπεται τέτοια) αν κάτι τέτοιο κριθείαναγκαίο.

Γενικόμα καθόλου ασήμαντο στοιχείο αποτελεί η συμβολή τους στη διατήρηση της ψυχικής ηρεμίας του/της μαθητή/ριας.

Το γεγονός

Αρκετοί καθηγητές Ε.Α.οι οποίοι εργαζόμαστε ως Π.Σ.μαθητών με Ε.Ε.Α. δεχτήκαμε από διευθυντές κάποιων σχολικών μονάδων μια ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ εντολή σύμφωνα με την οποία ο ρόλος μας κατά τη διαδικασία εξετάσεων των μαθητών μαςκαθίσταται διακοσμητικός ή και καταργείται τελείως.Η εντολή είναι αντιπαιδαγωγική, μειωτική για το ρόλο των καθηγητών Π.Σ., επικίνδυνη ως προς τη διατήρηση της ψυχικής υγείας αυτών των παιδιών κατά τη διάρκεια των εξετάσεών και θα οδηγήσει, αν και όπου εφαρμοστεί, ανισότιμους όρους εξέτασης για αυτά.

Η αναζήτηση ΓΡΑΠΤΗΣ εντολής σε όλους τους υπεύθυνους φορείς {Κέντρο Διάγνωσης Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Δ.Ε.)} κατέστη άκαρπη. Γιατί: τέτοια εντολή δεν υπάρχει (ακόμα)!

Η «φάμπρικα» των προφορικών εντολών άλλωστε δεν είναι καινούργια

-          Προφορική οδηγία του Υπουργείου, Αύγουστος 22’,οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να δηλώσουν τα κενά σε Π.Σ. κ.α, ομαδοποιημένα & ξεπερνούν τους 2 εκπαιδευτικούς ανά σχολική μονάδα!

-          Προφορική οδηγία του Υπουργείου μέσω διευθυντών σχολικών μονάδων και Δ.Δ.Ε., Μάρτιος 19’, η παροχή τηλ –«εκπαίδευσης» είναι υποχρεωτική και άρνησή της επιφέρει πειθαρχικές κυρώσεις (δεν ίσχυε)

Επιστροφή στο (τωρινό) επίδικο

Η εν λόγω εντολή μάλλον εκφράζει το πνεύμα μιας πρωτοβουλίας κάποιων η οποία λήφθηκε ή αναπαράχθηκε από τμήματα τουλάχιστον τριών Δ.Δ.Ε. (Α’ και Γ’ Αθήνας & Χανίων), διοχετεύτηκε μέσω προφορικών εντολών και εντάσσεται στο πνεύμα υποβάθμισης του θεσμού της Π.Σ., αποτελώντας απόπειρα διαμόρφωσης τετελεσμένων.

Το «πνεύμα της εντολής» εντάσσεται στην πολιτική κατεύθυνση η οποία:

-          Αποτρέπει την ίδρυση νέων, από καιρό εγκεκριμένων, Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.)

-          Μειώνει δραματικά τις προσλήψεις στην Π.Σ. και ταυτόχρονα πολλαπλασιάζει τις ιδιωτικές Π.Σ. οι οποίες, με το αζημίωτο φυσικά, καλύπτουν κάποια από τα δημιουργηθέντα,μέσω των μειωμένων προσλήψεων, κενά

Η επίθεση είναι κοινή και στη Γενική Αγωγή στην οποία η ίδια πολιτική κατεύθυνση προχώρησε:

-          Στη νομοθέτηση, πέρσι, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) στα πανεπιστήμια με αποτέλεσμα τη μείωση 10.000 θέσεων εισακτέων, στην οποίαφέτος ΘΑ ΠΡΟΣΘΕΣΕΙάλλες τόσες

-          Στην εισαγωγή, φέτος, της Τράπεζας Θεμάτων (Τ.Θ.) που θα αφήσει χιλιάδες μαθητές στην ίδια τάξη*

Αυτή η πολιτική κατεύθυνση κάνει την Εκπαίδευση περισσότερο ταξική και μετατρέπει το σχολείο σε αφιλόξενο μέρος για τα παιδιά του λαού και ακόμα περισσότερο για όσα εξ αυτών παρουσιάζουν κάποια Αναπηρία, Μ.Α. ή Μ.Δ.

*ίσως κάποιοι κόπτονται να παυθεί ο ρόλος των καθηγητών Π.Σ. στις εξετάσεις γιατί πιθανή αποτυχία κάποιων εξ αυτών θα συνέβαλλε στη σπίλωση των καθηγητών Π.Σ., θα εξυπηρετούσε τη στόχευση υποβάθμισής της Π.Σ. και θα απέτρεπε ίσως πιθανές εντάσεις και ενστάσεις μαθητών και γονέων Γ.Ε. που δεν κατόρθωσαν να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τη λαιμητόμο που ακούει στο όνομα Τ.Θ.

Ο ρόλος που (θα έπρεπε να) έχει η Π.Σ.

Οι καθηγητές Π.Σ.καλούνται να συμβάλλουν τόσο στην κοινωνικοποίηση όσο και στην επιτυχή παρακολούθηση των μαθημάτων από τους μαθητές που τη λαμβάνουν.Οι δύο στόχοι δεν είναι μεταξύ τους ξεκομμένοι! Όσο ένα παιδί επιτυγχάνει την ομαλή του κοινωνική ένταξη στο σχολικό περιβάλλον τόσο περισσότερο αποκτά αυτοπεποίθηση και κίνητρο να ανταποκριθεί επιτυχώς στις μαθητικές του υποχρεώσεις. Ενώ αντίστοιχα κάθε επιτυχία στο μαθητικό τομέα το εξοπλίζει να διεκδικήσει ενεργότερο ρόλο στον κοινωνικό.

Για αυτόν ακριβώς το λόγο:«Κατά την αξιολόγηση μαθητών με ΕΕΑ λαμβάνονται υπ’ όψη  ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ατομικός τρόπος, ρυθμός μάθησης & απόκρισης {π.χ. μαθητές/ριες με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) προκειμένου να συγκεντρωθούν κατά την αξιολόγησή τους έχουν ανάγκη από διευκολύνσεις που ανταποκρίνονται στις προσωπικές στρατηγικές & πρακτικές τους ώστε να εκφράσουν τη μέγιστη απόδοσή τους}».«… πρέπει κατά τη διάρκεια της εξέτασης να αντιμετωπίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σε καλή ψυχολογική κατάσταση & να αποδώσουν σύμφωνα με τις γνώσεις & ικανότητές τους, ενώ …. μαθητές με ΔΑΦ έχουν ανάγκη από πολύ συγκεκριμένες & προβλέψιμες διαδικασίες που βοηθούν στη μέγιστη απόδοσή τους, ερωτήσεις σύντομες, συγκεκριμένες & να μεσολαβεί κάποιος μικρός χρόνος αναμονής ή σιωπής προκειμένου να απαντήσουν»

Για αυτόν ακριβώς το λόγο:Ο εκπαιδευτικός  Π.Σ.Παρευρίσκεται στην αίθουσα όπου ο μαθητής θα  λάβει τα θέματα. ... διακριτικά θα διερευνήσει αν χρειάζεται περαιτέρω επεξήγηση, χωρίς να υποδείξει ή να υπονοήσει απάντηση •Κατά την προφορική εξέταση θα ενεργήσει επικουρικά αν κριθεί χρήσιμο να απλοποιήσει ή να μοιράσει ένα ερώτημα σε μικρότερα μέρη, αν ο μαθητής δεν κατανοήσει την ερώτηση ή πανικοβληθεί και χαθεί.

Τι να κάνουμε (σήμερα)

Να προβούμε σε ενημέρωση:

-          Των γονιών των παιδιών που λαμβάνουν Π.Σ. έτσι ώστε να διαμαρτυρηθούν στις Δ.Δ.Ε. για κάθε αυθαίρετη εντολή που δυσχεραίνει το έργο των παιδιών τους και υποβαθμίζει τις προσπάθειές τους

-          Των συναδέλφων/ισσών της Π.Σ. αλλά και της Γ.Ε. έτσι ώστε να μην πέσουν θύματα στοχευμένης ή ακούσιας παραπληροφόρησης

Η απόπειρα μείωσης του ρόλου των καθηγητών της Π.Σ. ισοδυναμεί με υποβάθμιση της σημασίας της. Ακόμα και ανεμφανίζεται μερικά,αποτελεί τμήμα της επίθεσης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με Αναπηρίες, Ε.Μ.Δ. ή Ε.Ε.Α., αλλά και συνολικότερα. Οφείλουμε να την καταδικάσουμε, να τη γνωστοποιήσουμε και να την παρεμποδίσουμε. Προτρέπουμε κάθε συνάδελφο να ξανασκεφτεί τι σηματοδοτεί μια τέτοια απαλλαγή καθηκόντων («φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας»), να μην δράσει ως γρανάζι μεταφοράς (αυθαίρετων) εντολών, αλλά με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών του και τις αρχές της ισότιμης εκπαίδευσης.

Αναφορές

Άρθρο 54 του Ν.4823/2021 (τροποποιεί το άρθρο 5 του ν.3699/2008) «8. Για ζητήματα που αφορούν διαδικασίες εξετάσεων οι σχολικές μονάδες, καθώς και οι επιτροπές εξετάσεων των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υποχρεούνται να εφαρμόζουν τις αξιολογικές εκθέσεις που συντάσσουν τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και οι Ε.Δ.Ε.Α..»

Ν.4074, ΦΕΚ 88/2012

«Κύρωση Σύμβασης για τα δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες & του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες»

- Ν 4488/Τεύχος Α’ 137/13.09.2017, κεφ. Β΄,

Κατευθυντήριες διατάξεις υλοποίησης της σύμβασης Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες άρθρο 61, παρ. γ, ε.

& ως απορρέει από το καθηκοντολόγιο, ο εκπαιδευτικός Π.Σ.. ΣΕΕ ΕΑΕ ΠΕΚΕΣ ΚΡΗΤΗΣ 30.11.21

Πηγές

1.        https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/anakoinoseis/356070_parallili-stirixi-ekpaideytikoi-ypaith-prohora-se-hiliades-perikopes




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου